Informatie jaarnota’s 2025
Beste tuinleden,
Graag informeer ik jullie over de aanpassingen in de nota voor 2025. Het zijn stevige prijsverhogingen, zoals op de ALV en informatiebijeenkomst aangekondigd. De nota volgt in de maand maart.
1. Twee nota’s in 2025
Dit jaar ontvangen jullie twee aparte nota’s:
• Vaste kosten: Dit betreft onder andere de pacht, belastingen en algemene kosten. (maart)
• Variabele kosten: Deze nota volgt later en bevat de kosten voor waterverbruik, elektriciteit en werkbeurten. (april of mei)
2. Oppervlakte percelen (m²)
In 2022 heeft de gemeente een hermeting van de percelen uitgevoerd. Hieruit blijkt dat veel percelen groter zijn dan eerder werd doorbelast. De gemeente heeft aangegeven dat dit de officiële metrages zijn. Omdat bezwaar niet meer mogelijk is, worden deze nieuwe oppervlaktes vanaf 2024 gehanteerd.
3. Huurprijs per m² in 2025
De huurprijs per m² wordt jaarlijks geïndexeerd. De nieuwe prijzen per 1 januari 2025 zijn als volgt:
• Verblijfstuinen: €2,70 per m²
• Nutstuinen: €1,52 per m²
Deze prijzen zijn gebaseerd op het ingroeimodel uit artikel 4.7 van de huurovereenkomst met de gemeente. De basisprijzen van €2,61 (verblijfstuinen) en €1,47 (nutstuinen) worden verhoogd met de Consumenten Prijs Index (CPI) van 3,5%.
4. Correctie huurprijs 2024
In 2024 is er te weinig grondhuur in rekening gebracht. Daarom wordt een correctie doorgevoerd van €0,56 per m².
5. Waterschapsbelasting vanaf 2025
De gemeente heeft aangegeven dat er in het verleden geen waterschapsbelasting werd doorbelast. Vanaf 2025 zal deze belasting wel in rekening worden gebracht. De kosten bedragen €133 per huisje per jaar.
6. Algemene grondhuur 2024
In 2024 is de algemene grondhuur (zoals voor gemeenschappelijke ruimtes en de kantine) niet doorberekend. Dit bedrag wordt alsnog in rekening gebracht voor zowel 2024 als 2025 en zal vanaf 2026 worden geïndexeerd.
7. Stijging contributie
De contributie wordt verhoogd van €150 naar €160 per jaar.
Begrip voor de stijgende kosten
Als je moeite hebt om de kosten te betalen, weet dan dat er regelingen zijn om ondersteuning te bieden. Het is mogelijk om een betalingsregeling aan te vragen, zodat je de kosten in termijnen kunt voldoen. We willen samen naar een oplossing zoeken en vragen je om op tijd contact met ons op te nemen als je financiële problemen ervaart.
Let op: als er sprake is van een betalingsachterstand van drie maanden of langer, dan zijn we genoodzaakt om de stroom af te sluiten totdat de achterstand is ingelopen. Als er een achterstand die groter is ontstaat volgend we de procedures van de gemeente.
Mocht je vragen hebben over deze wijzigingen of een betalingsregeling willen aanvragen, neem dan gerust contact op.
Met vriendelijke groet,
Thijs Mos
namens het bestuur van de vereniging